Terapiaprosessi
15661
page-template-default,page,page-id-15661,bridge-core-2.6.7,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-25.2,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.6.0,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-15927

Terapiaprosessi

 

Villa Vekarassa noudatetaan hyvän kuntoutuskäytännön mukaisesti dokumentoitua terapiaprosessia.

  1. Terapian aloituksesta sovitaan yhdessä vanhempien ja lähettävän tahon kanssa
  2. Terapia toteutetaan lähetteessä mainitulla tavalla, muutoksista sovitaan aina lähettävän tahon ja vanhempien kanssa
  3. Ensimmäisellä käyntikerralla esitellään lapselle ja vanhemmille kuntoutusideologiamme ja kuntoutuksen eri vaihtoehdot. Olemme myös laatineet perehdytyskansion vanhemmille luettavaksi.
  4. Terapiasuunnitelma laaditaan yhdessä lapsen ja nuoren sekä vanhempien kanssa
  5. Terapiasuunnitelman sisältö
    • alkutilanteen arviointi tarkoituksenmukaisin menetelmin
    • lapsen tai nuoren vahvuuksien ja haasteiden määrittely, joihin pyritään terapiassa vaikuttamaan ja joita hyödynnetään terapiassa. haasteen ja vahvuudet asetetaan tärkeysjärjestykseen
    • laaditaan terapian tavoitteet soveltuvin menetelmin esim. ICF, GAS
    • sovitaan terapiamenetelmä ja terapian sisältö, asiakaskeskeisyyttä ja motivaatiota korostaen
    • sovitaan terapiapaikka (vastaanotto, koti, päiväkoti, koulu) ja ajat (säännöllinen, vaihtuva), terapian tiheys ja kesto, jaksottelu ja loma-ajat
    • sovitaan yhteistyömuodoista vanhempien kanssa, jotta terapian etenemistä voidaan seurata ja yhdessä arvioida tavoitteiden muuttamista kesken terapiajakson
    • sovitaan yhteydenpitotavat vanhempien ja muiden keskeisten yhteistyötahojen kanssa ja sovitaan yksilöidyt luvat yhteistyöhön ja terapian seurantaan
    • sovitaan, koska tehdään ja käydään läpi palaute ja jatkosuunnitelma terapiajaksosta lähettävälle taholle
    • sovitaan lapsen tai nuoren ja vanhempien terapiajaksosta antamasta palautteen muodosta
  6. Terapian keskeiset tapahtumat kirjataan niin, että sisältöä voidaan arvioida
  7. Terapia loppuu, kun realistiset tavoitteet on saavutettu eikä terapian lopettaminen heikennä lapsen tai nuoren toimintakykyä